Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2014 - 117. oldal

MŰANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2014
117
gépi forgácsolók és CAD/CAM-es szakemberek
számára minden különösebb erőfeszítés nélkül,
egy gyors és egyszerű iparkamarai audit után
megkaptuk. Tapasztalatom szerint egy mai kor
követelményeinek megfelelő üzem különösebb
anyagi ráfordítás nélkül alkalmas az akkreditáció
megszerzésére.
A duális képzés sikerének kulcsa az iskolák és a
vállalatok együttműködése. Cégvezetőként olyan
középiskolával kerestem az együttműködést,
amelyik elkötelezett a gyermekek sorsa iránt,
a szakmát kellő felkészültséggel oktatja, a fizi-
kai távolság nem túl nagy, és nyitott a gyakorla-
ti képzést biztosító vállalatok igényeire. Ezt a mi
szerszámkészítőnek tanuló fiataljaink számára az
Esély Kövessi Erzsébet Szakképző Iskolában ta-
láltam meg, ahol az intézmény vezetőivel és fenn-
tartójával nagyon jó kapcsolat alakult ki.
A mi esetünkben elsőnek a már érettségizett fiata-
lok szerszámkészítői képzését indítottuk el, akik
rendelkeztek már egy másik szakmunkás-vizs-
gával. Ebben az esetben a képzés két évet vesz
igénybe és a tanulók rendelkeznek már azzal a
szintvizsgával, amely lehetővé teszi számukra,
hogy a gyakorlati képzést vállalatoknál végezzék.
Az egyik hetet a tanulók az iskolában töltötték
és elméleti oktatást kaptak, míg a másik héten a
cégnél dolgoztak. A munkaidő fiatalkorúak ese-
tében napi 7 óra, (nagykorúaknál napi 8 óra). A
munkarend igazodik a főállású dolgozók munka-
rendjéhez. A tanulók az iskolai szünetek alatt és a
munkaszüneti napokon nem dolgoznak.
A tanulók a gyakorlati képzést biztosító vállalattal
tevékenységüket tanulószerződéssel végezhetik,
mely a megbízási szerződéshez hasonló, de a jog-
viszony specialitásait figyelembe vevő szerződés-
forma. A gyakorlati képzést biztosító hely és az is-
kola pedig együttműködési megállapodást kötnek.
A gyakorlati képzésben részt vevő tanulók a fo-
gadó vállalattól pénzbeli juttatást kapnak. Ennak
mértékét a minimálbér szintjéhez rögzítették, és
függ a gyakorlati/elméleti képzés arányától. A két
szélső érték: „a minimálbér 15%-nak 1,3-szoro-
sa”, illetve a „minimálbér 15%-nak 0,7-szerese”
Ez gyakorlatilag 10-45eFt.-ot jelent havonta, ami-
ért a tanulók egy „normál” alkalmazott munka-
idejének 15-80%-át dolgozzák. A tanuló számára
biztosítani kell bizonyos, szakképzéstől függően
rendeletben szabályozott juttatásokat is. Ezek ál-
talában azok, ami a hasonló munkakörben dol-
gozók számára is jár (pl. védőruha, munkaruha,
kedvezményes étkeztetés, útiköltség-térítés, stb.).
A tanulókat a fogadó műhely munkavédelmi ok-
tatásban részesíti, számukra ugyanolyan rendsze-
res orvosi vizsgálatot kell biztosítani, mint a többi
munkavállaló számára.
A mi esetünkben a tanulókat tapasztalt szerszám-
készítők mellé osztottuk be, így a képzés „learning
by doing” elven folyt: A „mester” és beosztottja
közösen szerelték, illesztették a szerszámokat, a
tanuló a „főnöke” keze alá dolgozott. Az együtt-
működésük minden érintett számára tökéletesen
működött, és ráadásul, az új feladat a mesterek
számára is további inspirációt jelentett. A tanulók
befogadásával a műhely légköre is tovább javult.
A törvény szerint gyakorlati szakoktató az lehet,
aki megfelelő szakirányú képesítéssel és öt évnél
hosszabb szakmai gyakorlattal rendelkezik (vala-
mint ha miniszteri rendelet előírja, mestervizsgá-
val rendelkezik) és büntetlen előéletű. A gyakor-
latban ez sem okozhat gondot.
A tanulókat fogadó vállalatok a szakképzési hoz-
zájárulásuk „terhére” költségtérítésre jogosultak.
Ennek mértékét jelenleg a Kormány 240/2012.
(VIIII.30.) rendelete szabályozza, és függ a kép-
zés OKJ-s besorolásától. A szorzószám arányban
van a ráfordítás mértékével: a szerszámkészítők
és gépi forgácsolók esetében 2,0076. Magyarul
és egyszerűen fogalmazva: Ha a vállalat ipari ta-
nulókat képez, a kötelezően fizetendő szakképzé-
si hozzájárulás helyett a tanulók létszámától és a
tanult szakmától függően részükre fizet valami-
lyen juttatást. Ennek eredményeként olyan szak-
embereket képezhet, akikre szüksége van, akik
elsajátítják a cég munkakultúráját és technológi-
áit. Általuk motiválhatja saját alkalmazottait is és
mindeközben a tanulók érték- és haszonteremtő
munkát is végeznek.
I...,107,108,109,110,111,112,113,114,115,116 118,119,120,121,122,123,124,125,126,127,...178