Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2014 - 120. oldal

120
MŰANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2014
2]. Más cégek is publikáltak egy némiképpen
eltérő bányászati koncepciót [3], azonban a haj-
lékony tömlők kopása abban a megoldásban is
kulcskérdés.
Világviszonylatban több mint 10 mélytengeri
szulfidos érc lelőhelyre adtak ki kutatási enge-
délyt. Több cég foglalkozik mangán- és vasérc,
valamit foszfát tengeri bányászatának lehetősé-
gével is.
A szilárd anyagokat szállító tömlők kopása na-
gyon összetett jelenség, amelyet sok tényező
befolyásol, például a tömlő anyaga, a szállított
anyag jellemzői, a hajlítási sugara és a tömlő
pozíciója, stb. Bár a polimerek tribológiáját és
a tömlővonalak kopását/erózióját már több éve
tanulmányozzák [4-9], mégis nagyon nehéz
megbízható előrejelzéseket adni. Ez volt az
oka, hogy vizsgálatainkat a legrosszabb esetre
terveztük és hajtottuk végre.
Az offshore felhasználásra kifejlesztett gumi-
tömlőkről korábbi angol [10] és magyar [12]
nyelvű publikációinkban olvashatnak.
Kísérletek
A vizsgáló berendezés
Forgó kopásvizsgáló berendezést (3. ábra) ter-
veztünk egyidejűleg három, különböző konst-
rukciójú és súlyú, 10” belső átmérőjű tömlő
vizsgálatára. Hasonló forgó vizsgálóberende-
zést használt Henday 1988-ban [12], ő egyenes
csöveket használt a kopás mértékének mérésére,
a mi a tömlőket hajlított állapotukban vizsgál-
tuk. Az üres tömlőket tartó kerék kiegyensúlyo-
zására ellensúlyokat alkalmaztunk. A tömlők
legkisebb hajlítási hajlítási sugara körülbelül
2,3 m volt, ami jóval a valós felhasználások ese-
tében várható hajlítási sugár alatt van. A «töm-
lőkerék» hajtását elektromos motor szolgáltatta,
névleges 16 rpm fordulatszám értéken. A töm-
lőkeréken a vizsgálati folyadék bevezetésére és
eltávolítására, valamint a tömlők boroszkópos
(belső kamerás) vizsgálatához csatlakozási pon-
tokat építettünk be.
3. ábra Forgó kopásvizsgálati berendezés képe
A vizsgált tömlők
A vizsgálatban részt vevő tömlőket az API
Spec. 17K Bonded Flexible Pipe [13] szabvány
elvárásai szerint terveztük és gyártottuk. A vizs-
gálatokhoz valós méretű (10”, 252 mm belső át-
mérőjű) vizsgálati tömlőket építettünk fel kom-
pakt karimákkal, 5,4 m hosszúságban.
Mindegyik tömlő más-más lélekanyaggal ké-
szült: gumi-, műanyag-, valamint acélgyűrűvel
ellátott gumilélek, valamennyi tartalmazott szö-
vet- és acél erősítést, hogy megfeleljen a mély-
tengeri bányászat során jelentkező mechanikai
követelményeknek.
2. ábra A tenger alatti bányászatra szolgáló berendezés a
hozzá kapcsolt szállítótömlővel
I...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...178