Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2014 - 123. oldal

MŰANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2014
123
7. ábra A gumilélekben található sárga jelzés láthatóvá
válik a tömlő közepén a hetedik ciklus után
8. ábra A páncélgyűrűk lát a hetedik ciklus után
A
tizennyolcadik ciklus
után a műanyag lélek alatti
gumiréteg nagy területen láthatóvá vált a még a
csatlakozóhoz közel is. A gumilélekkel felépített
tömlő középső részén a kopás a piros jelző réteg
alá ment (azaz a legutolsó jelző szint alá). A pán-
célozott tömlő esetében a páncélgyűrűk nagy része
láthatóvá vált, de belül még mindig fedte a gyűrű-
ket a gumi.
Ekkor a vizsgálatot leállítottuk. Ekkora a tömlő
2.697 órás vizsgálati idő alatt, 49.462 km tett meg
(a külső kerületen). Az tömlő keresztmetszetén át-
haladó szilárd anyag mennyisége 500.688 tonna
volt.
Boncolásos vizsgálatok
A „vizsgálókerék” szétszerelése előtt, a tömlőket
pontosan azonosíthatóan megjelöltük, majd két
tömlőt felboncoltunk és értékeltünk a kopást. A
műanyaglelkű tömlő boncolása szükségtelen volt,
mivel a boroszkópos képek alapján egyértelmű-
en megállapítható volt, hogy ennek kopása sokkal
nagyobb mértékű, mint a gumié, bár a műanyag a
beszállító szerint, kimagasló kopásállóságú.
Eredmények és értékelés
A tömlőkarima a folyás irányával szemben jelen-
tős eróziót szenvedett el 13-15 mm (lásd 9. ábra),
míg a karima kopása a tömlő másik végén alig érte
el az 1 mm-t.
9. ábra Jelentős erózió a karimán
a folyás irányával szemben
A
gumilélekkel készült
tömlőtestet és a páncélozott
tömlőt hat helyen vágtuk fel. A megmaradt lélek-
anyag vastagság eloszlását megmértük és kiszámí-
tottuk a névleges lélekvastagsághoz képest fellépő
kopást. Mindkét tömlő középső 400 mm-es részét
alapos boncolás alá vetettük. Egyértelmű volt a
boroszkóp eredményeiből, hogy a tömlő közpon-
ti részén lépett fel a legnagyobb mértékű kopás.
Ez az a terület, ahol a legkisebb a hajlítási sugár
R=2,3 m, ráadásul ez a rögzítés helye is, a, amely
megváltoztatja a tömlőfal természetes mozgását.
Abelső görbületen a kopás minimális mértékű volt.
A
gumi lélekkel
felépített tömlőn a legnagyobb ko-
I...,113,114,115,116,117,118,119,120,121,122 124,125,126,127,128,129,130,131,132,133,...178