Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2014 - 38. oldal

38
MŰANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2014
A Butadién üzem technológiai egységei
A funkció szerint a Butadién üzem technológiai
blokkja az alábbi részekre bontható.
C3 pre-desztilláció
Extrakciós desztilláció
C4 elpárologtatás
Főmosás (1. extrakciós lépcső)
Rektifikálás és utó-mosás (2. extrakciós lép-
cső)
Gáztalanítás
C
4
acetilén eltávolítás
Recirkuláltatott gáz kompresszió
Butadién desztilláció
Szolgáltató rendszerek
A Butadién üzem technológiai blokkján belül az
alábbi technológiai alrendszerek vannak.
Gőz és kondenzvíz ellátás
Oldószer regenerálás
Inhibitorok adagolása
Leürítő és lefúvató rendszer
Vegyileg szennyezett víz előkezelése
Fáklyarendszer
Rendeltetése a butadién üzemi biztonsági berende-
zések működésekor lefúvatott szénhidrogének ösz-
szegyűjtése, szabályozott és füstmentes elégetése.
Extrakciós desztilláció
A nyers C4-ből az 1,3 butadién hagyományos
desztillációval nem nyerhető ki azeotróp elegyek
képződése és a komponensek nagyon közeli for-
ráspontja miatt. A kinyerésre ezért az alkalmaz-
ható technológia az extrakciós desztilláció.
Az alkalmazott oldószer az n-metil-2-pirrolidon
(NMP).
Az NMP-nek szelektív affinitása van a telítetlen
szénhidrogénekhez. Az oldószer nem-illékony,
magas forráspontú, jól elegyedik a szénhidrogé-
nekkel és nem képez azeotróp elegyet. Az NMP
oldószerben a C4 szénhidrogén komponensek
egymáshoz viszonyított illékonysága nő, így a
komponensek már desztillációval szétválasztha-
tók.
Az oldószer
Az NMP laktám szerkezetű vegyület. Dipoláros,
aprotikus oldószer. Színtelen vagy gyengén sárgás
színű, vízzel jól elegyedik.
A butadién tervezett felhasználása
A termék vevői műgumi gyártók és egyéb felhasz-
nálók lesznek. A szállítás vasúti tartálykocsikban
inhibitált állapotban történik.
AMOL-csoportban folyamatban van egy S-SBR
műgumi gyártó üzem építésének előkészítése. A
60 000t/év kapacitású üzem a MOL és a Japan
Synthetic Rubber Corporation közös vállalko-
zásában épül meg a TVK Ipartelepen, a Buta-
dién üzem közelében. Az oldószeres, anionos
kopolimerizációs technológia licenszet a japán
cég adja. A termelés várhatóan 2017-ben indul el.
A gyártandó műgumi típus korszerű, a piacon
keresett, az úgynevezett „eco-friendly tyre”
gumiabroncsok alapanyaga. Ezen gumiabron-
csok gördülő ellenállása alacsony, üzemanyag
takarékos, a nedves útfelületen is jól tapadnak.
Használatuk a most bevezetett gumiabroncs mi-
nősítés jelölési rendszer miatt is várhatóan el-
sődlegessé válik.
Az 1,3 butadiénből előállítható további fonto-
sabb termékek
Sztirol-butadién latex, polibutadién műgumi, nitril
műgumi, nitril latex, piridin vinil sztirol-butadién
gumi, SBS/SEBS elasztomerek, sztirol monomer,
n-oktanol, telomers, ABS gyanták, MBS gyanták,
ADN/HMDA/kaprolaktám, etilidén nonbornene,
laurylaktám, ciklo-oktadién, 1,4 butanediol, tetra-
hidrofurán, szulfolán, oktén-1.
I...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 39,40,41,42,43,44,45,46,47,48,...178