Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2014 - 45. oldal

MŰANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2014
45
is megszerezhessenek, amelyek elengedhetetlenek
a sikeres munkavégzéshez. Ennek csak oly módon
lehet megfelelni, ha az oktatási idő megnövekszik,
valamint a képzés megoszlik a főiskola és az ipar-
vállalat között, hiszen a gyakorlati megvalósítást
sokkal jobban tudják azok tanítani, akik nap mint
nap alkalmazzák gyakorlatban az elméletet. Az
első ábrán a képzés megoszlását mutatjuk be.
1. ábra. A duális képzés oktatási feladatainak megoszlása a
partnerek között.
A hagyományos és a duális rendszerű képzések
közötti legnagyobb különbség – azon kívül, hogy
a tanulók/hallgatók gyakorlatot szereznek a szak-
májukban – az, hogy a tanulók/hallgatók az elmé-
leti tudásukat nem mesterséges körülmények kö-
zött tanulják meg használni. E képzési rendszer se-
gítségével olyan munkaerő kerül ki az oktatásból,
amely azonnal, több hónapos/éves továbbképzés,
és további anyagi ráfordítás nélkül képes belép-
ni a munka világába. A korszerű reál
értelmiségi
képzés jelentős hardver igénnyel
(laboratórium,
gépcsarnok stb.)
jár, amelyeknek lehetőség sze-
rint az elérhető legmagasabb színvonalúaknak
kell lenniük
. Ha nem ez a helyzet, akkor a mérnök
hallgatók olyan kiöregedett technikákat, technoló-
giákat ismernek meg, amelyeket az iskolapadból
kikerülve már nem fognak tudni alkalmazni. En-
nek folyamatos fenntartása minden területen óriási
befektetést igényel, amelyhez jelenleg nincsenek
meg a kellő források. A duális képzés révén a hall-
gatók az életben ismerhetik meg a legkorszerűbb
technológiákat, berendezéseket. Az iparvállala-
tok oldaláról az előny/haszon abban jelentkezik,
hogy olyan munkaerőt kapnak, amelyet nem kell
betanítani, hanem rögtön teljes értékű munkatárs
lesz, amivel természetesen javul a hatékonyság,
termelékenység, nem beszélve a kutatás-fejlesztő
képességről. A duális képzésben résztvevő gazda-
sági szereplők részéről egyértelmű elkötelezettség
szükséges ezen
képzés
i
típus mellett.
Megfelelő
humán erőforrással és infrastruktúrával kell ren-
delkezzen a hatékony képzéshez. Ugyanakkor a
hallgatók kiválasztási folyamata a gazdasági part-
nernél zajlik, és csak a kiválasztott hallgatók ke-
rülhetnek a duális képzésbe (kétszeres szűrő, mivel
felvételt kell nyerjenenek a Kecskeméti Főiskola
GAMF Kar megfelelő alapszakjára is).
A duális képzés lényege, hogy a hallgatók a normál
képzési időn (12-13 hét félévente) túl a téli időszak-
ban 8, nyáron pedig 16 hetet töltenek el a duális
partnernél, akivel hallgatói munkavállalói szerző-
dése van (2. ábra). Ez idő alatt meghatározott tanul-
mányi (gyakorlati) programot teljesítenek.
2. ábra. A GAMF Kar duális képzésének éves időbeosztása.
A duális hallgató munkavállalóként vesz részt a
programban, ezért az akadémiai időszak alatt is
részesül juttatásban, ugyanakkor teljesítenie kell
az elvárt előmenetelt. A kezdeti pozitív tapaszta-
latok alapján a duális képzést 2013-ban kiterjesz-
tettük a gépészmérnöki és a műszaki menedzser
szakokra is. A vállalati partnerek száma a kezdeti
kettőről több mint tízszeresére nőtt (2014 elején
22 cég vesz részt a programban). A hallgatók szá-
I...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...178