Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2015 - page 124

124
MÛANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2015
a dokumentumok, valamint a sebesség és a vezetési
állapot (ittasság) ellenőrzésére terjed ki. Sajnálatos-
nak tekinthetjük, hogy a rendőrség közúti gépjármű
és vezető ellenőrzéseinek súlypontja nem a vezető
és a gépjármű együttesére helyeződik. A rendőrség
személyi állományának alapvető műszaki kérdések
eldöntésére történő felkészítése kívánatos lenne,
leginkább a gumiabroncsok állapotának, méreté-
nek, típusának és minta mélységének vonatkozá-
sában. A gumiabroncsok állandó és szisztematikus
közúti ellenőrzése jótékony hatással lenne a közle-
kedésbiztonság alapvető értékeinek betartására.
A gumiabroncs forgalmazás vonatkozásában már
számos problémát említhetünk, melyek a terület
alapvető szabályozatlanságából és az állami ellen-
őrzési rendszerek alacsony hatékonyságából fa-
kadnak. Ezen okok miatt az új gumiabroncsot for-
galmazó nagy és kiskereskedelmi szereplők száma
meghatározhatatlan, de a gumiabroncsok cseréjé-
vel, javításával foglalkozó piaci szereplők számá-
ról is csak becslések ismertek. A „gumisok” számát
cca. 3 – 3,5 ezerre becslik a piacot régóta ismerők.
A „gumis” szakmára vonatkozó szakmai tárgyi és
személyi feltételekről szóló előírást az 1/1990-es
KöHÉM rendelet tartalmazza, melynek ezen része
25 éves szabályozás, vagyis egyáltalán nem követte
a korszellemet, a gumiabroncsok technikai-tech-
nológiai fejlődését. Különválik a szabályozásban a
gumiabroncs csere és a javítás. A csere szakmai fel-
tételei nem igényelnek külön képzettséget az általá-
nos javítóipari szakirányú képzettségen felül, míg a
gumiabroncs javítása már OKJ-s végzettséget fel-
tételez, melyet a nem iskolarendszerű „tanfolyami”
képzésekkel biztosítanak, ahol még jóváhagyott és
korszerű, a fejlesztéseket folyamatában követő is-
meretanyagot tartalmazó tankönyvek sincsenek.
A gumis szakemberek képzésében jelentős és ér-
demi a jelenlegitől eltérő struktúrájú képzési rend-
szerre van szükség, nem beszélve a gyakorló gumis
szakemberek rendszeres továbbképzéséről, melyet
meg kell előzzön a szakmai elvárások újragondolá-
sa, valamint a gumiabronccsal foglalkozó szakem-
berek ágazati regisztrációja. Az önálló gumis OKJ
képzés elhagyható, mert beépítésre kell kerüljön a
normál iskolarendszerű járműjavítási szakember
képzésbe.
A jelenleg ismert és többségében közelítő becs-
léssel megállapított adatok szerint évente hazánk-
ban cca. 2 – 2,4 millió darab újgumiabroncs kerül
értékesítésre, attól függően, hogy konjunkturális
vagy éppen dekonjunkturális időszakát éli a piac.
Az értékesítés belső tartalmi mutatói azonban nem
ismertek, vagyis a mennyiség pontosan mire is vo-
natkozik? Bele értendő-e vagy sem a személy és
kishaszon, a nagyhaszon gépjármű, a mezőgazda-
sági abroncsok és minden egyéb ipari alkalmazású
abroncs?
Az új abroncsok „hivatalos” forgalmazásán túl szá-
mos nem hivatalos importőr van jelen a piacon, fő-
ként az internetes hirdetési felületek használatával
adják-veszik kétes eredetű portékáikat. Ezen felül
jelenik meg a használt gumiabroncsok széles köre,
ami részben a hazai lecserélt, de egyes gépjármű
használóknak még értéket képező abroncsok újra-
értékesítését jelenti, valamint a külföldről származó
ellenőrizetlen minőségű használt abroncsok tízez-
rei. Ebben a kategóriában lenne érdekes és hasznos
lépés a gumiabroncs korának figyelembevétele a
szabályozásban.
Ahazai gépjármű állomány személygépkocsi meny-
nyisége 3 millió darab (KSH 2013) és átlagéletkora
éppen meghaladta a 13 évet. Méréseink szerint az
éves futásteljesítmény ebben a főként magántulaj-
donú gépjármű kategóriában 9000-9500 kilométer.
Az értékesített cca. 2 millió darab új gumiabroncs
alapján lineáris alapon ez azt jelenti, hogy átlagban
a hazai magánautósok 6-7 évente cserélnek gumi-
abroncsokat, mely ezáltal 60-70 ezer kilométeres
futást jelent gumiabroncs garnitúránként és ha vala-
ki rendszeresen cseréli a nyári-téli garnitúrát, akkor
vélhetően ez az adat eléri, meghaladja a 150 ezer ki-
lométeres összes futásteljesítményt gépkocsinként.
A gumiabroncs forgalmazás és szerelés után lénye-
ges kérdés a gumiabroncs, mint hulladék. A gu-
miabroncsok forgalmazása azon kevés gépjármű
alkotóelemet érintő alkatrészek egyike, melyek ter-
mékdíj kötelesek. A termékdíj mai formája többek
számára csak egy kiaknázható pénzforrásként értel-
I...,114,115,116,117,118,119,120,121,122,123 125,126,127,128,129,130,131,132,133,134,...162