Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2015 - page 104

104
MÛANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2015
magyar jogrendbe a hulladéklerakással, valamint
a hulladéklerakóval kapcsolatos egyes szabályok-
ról és feltételekről szóló 20/2006. (IV. 5.) KvVM
rendelet ültette át. Ennek megfelelően 2006. július
1. után tilos lerakni a hulladékká vált, valamint az
aprított, darabolt hulladék gumiabroncsot, kivéve
az 1400 mm külső átmérőnél nagyobb gumiabron-
csot és a kerékpár-gumiabroncsot.
Hazánkban már 1995-től törvény írja elő, hogy
egyes környezetvédelmi szempontból kockázatos
termékek első magyarországi forgalomba hozatala-
kor vagy saját célú felhasználása esetén környezet-
védelmi termékdíjat kell fizetni. A környezetvédel-
mi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény
(Ktdt.) alapján a gumiabroncs termékdíjköteles
termék. A környezetvédelmi termékdíj célja a kör-
nyezetszennyezés megelőzése és a természeti erő-
forrásokkal való takarékos gazdálkodás ösztönzése.
A Ktdt. 3. melléklet a) pontja előírja a hulladék
gumiabroncsok tárgyévben forgalomba hozott
mennyiségének 75%-ban történő gyűjtését, és a
gyűjtött gumiabroncs hulladék 100%-ban történő
hasznosítását. Ráadásul a Ktdt. 16. § (3) bekezdé-
se a hasznosítási eljárás fajtáját is szabályozza –
elősegítve az anyagában történő hasznosítás minél
magasabb arányát –, hiszen a termék- és anyag-
áramonként az energetikai hasznosítás aránya
nem haladhatja meg a 25%-ot.
A Ktdt. hatályba lépését követően jelentős válto-
záson ment át a gumiabroncsok kezelését végző
koordináló rendszer. A termékként tovább már
nem használható abroncsok kezelését megoldó
szervezetek 2012. január 1-jével befejezték tevé-
kenységüket, helyettük ezt a szerepet a Nemzeti
Hulladékgazdálkodási Igazgatóság (NHI) látja el.
Az NHI pályáztatás és közbeszerzési eljárások le-
folytatásával kiválasztott kezelőkkel szerződött.
Hazánkban évente mintegy 40.000 tonna gumiab-
roncs hulladék képződik (1. táblázat), amely a le-
gális kibocsátásból, továbbá az illegális forgalom-
ba-hozatalból és -hulladékimportból származik. A
rendelkezésre álló, kiépített hasznosító kapacitá-
sok megközelítőleg 60-70.000 tonnányi gumiab-
roncs hulladék kezelését teszik lehetővé.
1. táblázat: Kibocsátott és kezelt mennyiségek
Egy az Európai Gumiabroncsgyártók Szövetsé-
ge (European Tyre and Rubber Manufacturer’s
Association) által végzett felmérés alapján az
azonos lélekszámú, fejlettebb motorizációval
rendelkező országokban kb. 50%-kal több ab-
roncshulladék keletkezik, mint hazánkban. Ebből
következően várhatóan hazánk is hasonló változá-
sokra számíthat a jövőben. Egyes becslések alap-
ján 2020-ra több mint 50 ezer tonna gumiabroncs
hulladék képződése várható.
A gumiabroncsok hasznosításának feltételét az
országszerte többezres számban szétszórtan elhe-
lyezkedő gumiabroncs forgalmazó, javító és sze-
relő kisebb és nagyobb vállalkozásoktól történő
gyűjtés jelenti. Összességében az átvett gumiab-
roncsok hasznosítása újrafutózással, újrafeldolgo-
zással, pirolízissel és energetikai hasznosítással
valósul meg.
Az újrafutózás során az abroncsok futófelületét
újítják fel, amely a használattal elkopott. Lénye-
ges, hogy ez az eljárás csak sértetlen vázszerkeze-
tű és futófelületű abroncsoknál alkalmazható. Az
eljárással meghosszabbítható a gumiabroncsok
élettartalma, ezáltal megelőzhető azok hulladékká
válása. A felújított gumiabroncsokhoz kedvezőbb
áron lehet hozzájutni. Hazánkban a gumiabroncs
újrafutózási kapacitás 1.800-2.000 tonna. Az
újrafutózás leginkább a teherautó abroncsokra jel-
lemző, a személyautók abroncsai esetében ritkán
alkalmazzák.
A gumiabroncs hulladék hasznosításának másik
lehetősége az újrafeldolgozás. Ezen belül megkü-
lönböztethetjük a termékgyártást és az ún. műsza-
VTSZ 4011 és 4012
év
kibocsátott
mennyiség (t)
gyűjtött és
hasznosított
mennyiség (t)
2008
54 116
n.a.
2009
42 612
n.a.
2010
42 028
30 886
2011
43 542
33 196
I...,94,95,96,97,98,99,100,101,102,103 105,106,107,108,109,110,111,112,113,114,...162