Műanyag- és Gumiipari Évkönyv 2015 - page 31

MÛANYAG- ÉS GUMIIPARI ÉVKÖNYV 2015
31
kony rétegben jobb minőségű poliolefinek alkalma-
zása mellett, a vegyesebb rosszabb minőségű „töl-
telékanyagot” a belső magban felhasználni. Utóbbi
eset nagyobb mértékű anyagában történő hasznosí-
tást tesz lehetővé, nyilván gyengébb minőségű, ki-
sebb elvárásoknak megfelelő alkalmazás mellett.
Egy lehetséges hasznosítási folyamatábrát szemléltet
a 7. ábra.
7. ábra A további, elsődlegesen az anyagában történő haszno-
sítást előmozdító fejlesztési lehetőségek összefoglalása
A színes- és nemesfémek árának emelkedése, vala-
mint a ritka földfémek stratégiai felértékelődése elő-
térbe hozza a gépjárművekben az elektronizáltság fo-
kának növekedésével, valamint az elektromos hajtás
jövőben várható térhódításával emelkedő mennyi-
séggel felhasznált ilyen anyagok visszanyerésének
szükségességét is.
Külön projektekben kell majd előmozdítani a jár-
művek tömegének nagyjából 3%-át kitevő üveg-
frakciók hasznosítását is, amelyben gondot okoz,
hogy az elülső szélvédő üveg közlekedés-bizton-
sági okokból műanyag védőfóliával ellátott, a hát-
só üvegezés a páramentesítést elősegítendő ezüst
fűtőszálakkal bélelt és csak az oldalsó üvegek
további előkezelési lépések nélküli felhasználá-
sa látszik garantáltnak. Mindezt az is bonyolítja,
hogy a gazdaságos feldolgozáshoz komolyabb
anyagáramok – évi több ezer tonnás mennyiségek
– együttes megléte is feltétel, egyébként egy ilyen
hasznosításra irányuló beruházás megtérülése nem
lesz garantálható.
További jelentős kihívást jelent a shreddertechnika
által leválasztott fluff-termék (a por-, szivacs- és
fóliafrakciók) további feldolgozásának előmozdí-
tása, ebből jelenleg a por alakú részek feldolgozá-
sára látszanak már megoldási javaslatok, a többi
frakciórész kezelése elsősorban gazdaságossági
kérdéseket vet fel.
Összefoglalás
A gépjárművekből származó szerkezeti anyagok
újrahasznosítása a Föld nyersanyag- és ásványi
kincs készleteinek védelme érdekében elsődleges
fontosságú feladat. Az Európai Unió és Magyar-
ország jogalkotói felismerve az ebből adódó fenn-
tarthatósági, környezetvédelmi és gazdaságossági
problémákat az összetett műszaki termékek újra-
hasznosítását szabályozó anyagárami- és leraká-
si jogszabályokkal próbálja meg a roncsautókat,
elektromos- és elektronikus termékeket, gumiab-
roncsokat, akkumulátorokat a legális bontó-/hulla-
dékkezelő ipar felé irányítani. Az egyes anyagára-
mokra vonatkozó növekvő hasznosítási elvárások
bevezetése a közel 100%-os hasznosítási arányt
célozza meg.
A gazdaságossági kérdések mellett természete-
sen a fenntarthatósági, teljes életciklusra kivetített
racionalitási (LCA-) és környezetvédelmi aspek-
tusok is felmerülnek, amelyek együttesen befo-
lyásolják a további jogszabályi és fejlesztési kör-
nyezet alakulását.
Magyarország ezekben a folyamatokban az Euró-
pai Unió élen járó országai közé tartozik a téma-
körre vonatkozó fejlesztési lépések megtételében,
új projektek indításában.
Mindez garantálhatja a 2015. január 1-jére életbe
lépett, a roncsautók tömegarányos 95%-os hasz-
nosítási elvárásának teljesülését.
Dr. Lukács Pál
1*
1
Főiskolai tanár, tanszékvezető,
Járműtechnológia Tanszék, Kecskeméti Főiskola,
Gépipari és Automatizálási
Műszaki Főiskolai Kar, Kecskeméti Főiskola
*Szerző e-mail-címe:
I...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...162